Zondag 23 april, de dag van Rottnest Island.......zeg maar naar Texel....maar dan heel anders

23 april 2023 - Rottnest Island, Australië

Jackie, hoe laat kom je me ophalen, 07.00 toch?

Nee Frank 06.15!  Jackie, serious, are you oké? We moeten er een uur van tevoren zijn om aan boord te gaan, fietsen gaan erop, bagage moet beladen worden voor de mensen die op het eiland blijven (in een huisje). Maar wij hebben toch alleen maar onze rugzak bij ons, maar als militair was ik gewend om eerst een opdracht uit te voeren en daarna pas in beklag gaan.

Dus ik stond om 06.15 klaar op de oprit, met de garagedeur nog wel geopend (om te voorkomen dat ik me buiten had gesloten). Daar kwam Jackie aangereden. ''We kunnen ons ontbijt nog wel even binnen opeten Frank, want wij hoeven er niet echt een uur van tevoren te zijn!''   :-)

Wij reden om 06.45 richting de haven van Hillary's (waar we eerder ook waren met de lichtshow) en stonden mooi vooraan om te gaan boarden. De mensen met een fiets moesten eerst hun fiets aangeven op de voorzijde van de ferry. Plek zat om uit te zoeken en uiteindelijk besloten we om op het middelste dek te gaan zitten, iets beschut, want het was nog steeds vroeg.

230423_HILLARY'S HARBOUR_FERRY-01Onze ferry230423_HILLARY'S HARBOUR_FERRY-03Catamaran230423_HILLARY'S HARBOUR_FERRY-02Voor vertrek, onze vesten nog aan. (Niet voor lang trouwens)230423_INDIAN OCEAN_FERRY-02Ergens midden op de oceaan

230423_INDIAN OCEAN_FERRY-03 Foto van het bovenste dek gemaakt.

Na 45 minuten varen met onderweg nog wat grote containerschepen die 'voor anker' lagen te wachten voor hun beurt om de haven van Fremantle binnen te varen.

230423_INDIAN OCEAN_FERRY-05

Ook passeerden we nog een booreiland.

230423_INDIAN OCEAN_FERRY-06

We meerden aan bij Rottnest Island.

230423_ROTTNEST ISLAND_JETTY

Zoals ik wel vaker heb gedaan, kopieer ik eerst weer een uitleg van wikipedia (aangeboren luiheid zeg maar :-) )

Wiki Quote

Rottnesteiland ligt bij de zuidwestpunt van West-Australië op 19 km uit de kust van Fremantle in de Indische Oceaan. Het eiland is 19 km² groot met een lengte van 11 km op het langste punt en een breedte van 4,5 km op het breedste punt. Rottnesteiland heeft een kalkstenen ondergrond en is redelijk vlak met het hoogste punt op 46 meter. Het eiland was voorheen grotendeels bebost, maar door houtkap, aanleg van weilanden en bosbranden zijn in de loop der eeuwen veel bomen verdwenen. Op Rottnesteiland liggen verschillende ondiepe zoutmeren. Langs de kusten bevinden zich zandduinen en in zee riffen. In 2016 waren er 334 permanente bewoners op Rottnesteiland. De voornaamste nederzetting is Thomson Bay, aan de oostzijde van het eiland. Voor de kust van Rottnesteiland bevindt zich de Perth Canyon.

VOC-kapitein Willem de Vlamingh zag de quokka's aan voor grote ratten en noemde het eiland daarom Rotte nest-eiland, later verbasterd tot Rottnest. (Rotto) Na de kolonisatie van Australië door Groot-Brittannië deed Rottnesteiland dienst als landbouwgebied, strafkolonie, interneringskamp en militaire locatie. In 1917 werd het eiland uitgeroepen tot reservaat! end quote.

Ondanks de yoghurt die we beide hadden gegeten, zijn we toch aangeschoven bij De Dome op Rottnest een drukke zaak, logisch zo direct bij de pier, maar ook een prima tent. Na de eggs on toast and an long black (zwarte koffie) en een earl grey thee gingen we op pad. Maar eerst hadden we nog en een leuk gesprek met een stel wat naast ons zat (zowel Jackie als ik leggen makkelijk contact, dus de gesprekken komen vanzelf als je ons meeneemt :-) ) Ook de vrouw werkt namelijk in het onderwijs net als Jackie, dus de dames raakten hierover aan de praat. De man vroeg mij of Holland het zelfde was als Amsterdam en uit die droom heb ik hem uiteraard geholpen!

Op naar de bus en 2 tickets gekocht voor de Hop-on-Hop-off  (HoHo )bus, zodat we overal konden uitstappen en opstappen. Eerst overwoog ik nog om een fiets te huren, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, omdat we ook samen waren. Wel hadden we overlegd, dat ik nog een stuk van de trail ging wandelen (andere kant eiland), daarover straks meer.

De bus in en op naar halte 2, waar Jackie Kingston Barracks wilde bekijken. Dit is een oude kazerne, wat nu dienst doet als een hostel.

230423_ROTTNEST ISLAND_TRAIL_bij bushalte 2 KINGSTON BARRACKS_02230423_ROTTNEST ISLAND_TRAIL_bij bushalte 2 KINGSTON BARRACKS_01230423_ROTTNEST ISLAND_TRAIL_bij bushalte 2 KINGSTON BARRACKS_00

De hoho komt elke 20 minuten voorbij en we waren op tijd voor de volgende bus, op naar punt 5. Daar aangekomen bleek dat er een gids van Rottnest Voluntary Guide Tours (Paul) klaar stond om ons om 10.15 mee te nemen naar punt 6. Olv gids Paul naar punt 6 gewandeld. Onderweg spotten we nog een King's skink (Egernia kingii), dat is er eentje uit de hagedissen familie, maar wel een vrij forse.

230423_ROTTNEST ISLAND_TUSSEN bushalte 5 en 6_Kings SkinkEigen foto230423_ROTTNEST ISLAND_foto van Google(foto van google)

Later zag ik er nog 2  Kings Slinks bij bushalte 16 (video)

Samen liepen Jackie en ik door naar halte 7 (gids Paul ging maar tot 6)

230423_ROTTNEST ISLAND_TUSSEN bushalte 6 EN 7_00 Foto gemaakt door een aardig voorbijganger

Bij 7 op de HoHo en op naar halte 11. We hadden dit plan zo besproken van tevoren, want overal kijken lukt gewoon niet op 1 dagje. Maar halte 11 Cape Vlamingh West End is de meest Westelijke punt van het eiland, zodat we vanaf nu niet meer in de richting van Perth keken maar alleen nog maar Indische Oceaan zagen (Noord West zijde van het eiland) Hier haalde ik voor Jackie een appelsap en voor mezelf een long black, tenslotte moet ik blijven werken aan de cafeïne verslaving. Ook hebben we nog even getracht om zeehonden (  seals) te spotten, waren er helaas niet.

Hierna gingen we weer op de HoHo en we hadden geluk, de mensen achter ons moesten 20 min wachten omdat de bus overvol zat. Op naar halte 13, hier ging ik starten met de trail tot halte 16. Een groot gedeelte over het strand, maar klauteren over scherpe rotsen en 1 klein stukje even de schoenen uitgedaan, omdat er geen zandstrand meer was, mijn kleine avontuur. (video 52 sec) Het was een stukje niemandsland, waar ik mij waande, helemaal alleen en hoopte ook juist dat ik de Quokka's zou spotten hier in de schaduw en verder geen massatoerisme. Blijkbaar denken de quokka's daar anders over :-). Aangekomen bij halte 16 zat Jackie ook weer op mij te wachten en hier spotte ik bij de bushalte weer 2 King's skinks (video 36 sec).

Nu snel door, want het was al 14.00 en we moesten nog lunchen, zwemmen en een drankje drinken en om 16.30 vertrok onze ferry weer, dus gas geven. Met alweer een overvolle bus naar de Settlement (Base Camp) en vanaf hier gingen we op zoek naar The Basin. (Dit was volgens Esther een prima plek om te zwemmen en snorkelen en ze had gelijk)

Maar eerst moest ik nog even Quokka's spotten en dat lukte, alleen werd mijn quokka selfie een wannabee Quokka Selfie.

230423_ROTTNEST ISLAND_QUOKKA_02Mijn kameraad quokka wilde niet in de lens kijken.

230423_ROTTNEST ISLAND_QUOKKA_01Naast Jackie's schoen, heerlijk in de schaduw

230423_ROTTNEST ISLAND_QUOKKA_03

Aangekomen bij de Basin, zwemkleren aan en het water in, heel schoon (geen zeewier) alleen wel wat rotsen, dus uitkijken met de voeten. Na een korte 'afkoelperiode' afdrogen, schoenen aan en 600 meter terug wandelen naar de settlement. Hier gingen we eerst naar de Rottnest Bakery, alwaar we 2 Pepper Steak Pies op haalden (Spicey Jackie he :-) ). Het was inmiddels 15.30, dus het eerste eten na ons ontbijt was wel welkom.

Op naar Frankie's on Rotto waar natuurlijk even wat gedronken moest worden en dat moest natuurlijk op de foto. Het was druk en inmiddels 16.05, dus ik had 5 minuten om de pint leeg te maken en Jackie haar lemon-lime and bitters.

230423_ROTTNEST ISLAND_Frankies on Rotto_00met een fles water Esther :-)IMG-20230423-WA0002Oh nee, toch met een biertje

En door.........want de ferry wacht op niemand.......

tot het volgende verhaal, woensdag gaan we naar Mundaring Weir, google maar vast

1. Janna:
    24 april 2023
    Prachtig Frank en heel sportief.
  2. Frank Zondag:
    26 april 2023
    Klopt Janna, ik moet wat doen om niet de 90 kg te halen als ik thuis ben :-)
  3. Esther:
    24 april 2023
    You will have to see the rest of Rottnest on another visit to Perth ;-)
  4. Frank Zondag:
    We''ll surely do in 2028
  5. Egbertsmit:
    24 april 2023
    Is daar zoveel toerisme, indrukwekkende foto's. Gr
  6. Frank Zondag:
    26 april 2023
    Het was druk op het eiland, klopt Ep, zeer toeristisch
  7. Ineke:
    24 april 2023
    weer een leuke dag met veel indrukken
  8. Frank Zondag:
    26 april 2023
    Ja, dat was het zeker Ineke
  9. Spencer Pattiwael van Westerloo:
    24 april 2023
    Frank, al weer een mooie reportage!!!! ☀️
  10. Frank Zondag:
    26 april 2023
    Thanks Spenc, groet en tot snel
  11. Diny Koopman:
    26 april 2023
    Hallo Frank, wat heb je mooie reisverslagen gepost. Leuk om al je belevenissen te kunnen volgen. En zoveel mooie foto's. Nog heel veel plezier gewenst de komende dagen. Groetjes van Harm en Diny
  12. Frank Zondag:
    26 april 2023
    Hey Diny, dank je wel, het was me ook wel een avontuur hier hoor!

groeten Frank