AFL Fremantle Dockers vs Western Bulldogs

22 april 2023 - Perth, Australië

Mensen, wat een belevenis was dat!

Samen met Phil (en zijn zoon Joseph) heb ik een AFL game bijgewoond van de Freo Dockers. Helaas liep het voor de Freo dockers niet goed af, ze verloren met 10.9.69 - 17.16.118. (Ik doe zo meteen een kleine speluitleg, maar die 'leen' ik even van wikipedia).

AFL (Australian Football League) is een unieke sport in de wereld maar wordt toch ook wel in andere landen gespeeld (zie uitleg hieronder), met vaak andere regels. Bijvoorbeeld het Nederlandse Rugby is niet te vergelijken, daar moet de bal namelijk achteruit worden gegooid, dat hoeft hier niet. Dat is nog maar 1 klein verschilletje. Nederland heeft op dit moment nog maar 2 actieve clubs die AFL beoefenen, de Amsterdam Devils en Delft Blues.

De Freo Dockers is wel een club die goed bij mij past, want dockers zijn namelijk havenarbeiders. Fremantle is bekend vanwege haar grote haven, waar immens grote containerschepen aanmeren en uitvaren. De (echte) voetbal liefhebbers weten inmiddels wel waar ik heen ga met mijn verhaal, namelijk Feyenoord. (ook een club met een werk mentaliteit) Maar jammer genoeg weten we ook om te gaan met teleurstellingen bij ons cluppie. Dit seizoen moet het gewoon goed gaan!!

Afijn, na deze korte inleiding, het verhaal van 21 april 's avonds. Jackie bracht Phil en mij naar het treinstation, alwaar we gratis mochten reizen naar het Optus Stadium

210423_AFL_Freo Dockers vs Western Bulldogs_01

(Jackie en Esther kwamen later de stad in, om daar de avond even met zijn 4-en af te sluiten met een drankje.) De treinen zaten vol met mooi uitgedoste Freo fans. En ze zaten overvol, dus in dikke rijen de trein uit en het stadion in. In het Optus Stadium passen 60.000 supporters en deze supporters zitten allemaal door elkaar en totaal geen ongeregeldheden. Ook het OV draait op volle toeren om alle supporters per trein en/of bus weer thuis te krijgen. (Op onze wandeling naar het casino kwamen Phil en ik zeker 40 bussen tegen). Ook alle treinen staan reeds klaar op de stations volgens Phil.

210423_AFL_Freo Dockers vs Western Bulldogs_05210423_AFL_Freo Dockers vs Western Bulldogs_04210423_AFL_Freo Dockers vs Western Bulldogs_02

Natuurlijk heb je hier ook idioten! Gisterenavond tijdens de wedstrijd rende er een supporter het veld op. Hij werd door een 4-tal stewards in zijn kladden gegrepen en van het veld gedragen, maar niet nadat hij een paar van zijn skills had getoond aan het publiek, namelijk een felle sprint met een aantal mooie schijnbewegingen om de steward te ontwijken. Hiervoor kreeg hij de handen op elkaar, alleen wacht hem ook een boete van $ 12.000.

Zoals ik al eerder aangaf verloren de Freo Dockers gisterenavond met 10.9.69 - 17.16.118 van de Western Bulldogs. Ik zal even de stand van de Dockers voor jullie ontleden > 10.9.69 > de 10 geeft aan het aantal 6-punters (tussen de middelste 2 palen door) en de 9 staat voor de 1-punters, dat is de score aan de beide buitenkanten. Dat maakt samen een totaal van 69. Ik zag dat het spel en de score heel snel over en weer kan gaan als er een paar 6-punters worden gescoord.

Goed tot zover, de meeste niet-sportliefhebbers zijn misschien allang afgehaakt nu :-).

Uitleg Wikipedia:

Australian football (ook wel bekend als Australian rules footballAussie rules of Footy) is een teamsport die wordt gespeeld door twee teams van achttien spelers op cricketvelden (ovals), of velden van vergelijkbare omvang met een 450-500 gram zware elliptische lederen bal, met een omtrek van 720-730mm x 545-555mm. Het spel onderscheidt zich van andere vormen van voetbal door de relatief snelle balcirculatie (deels door het ontbreken van buitenspelregels) en het toekennen van een vrije trap voor elke goede vangbal over 15 meter of meer: een mark. De sport lijkt voor een leek op een rugbyvariant door de vorm van de bal, maar heeft geheel andere regels, vorm van het veld (elliptisch) en spelverloop.

Hoewel de sport vooral in Australië veel beoefenaren kent, wordt ook in landen als Nieuw-Zeeland, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, de Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Nederland, Filipijnen en Japan Aussie Rules gespeeld waar het ook wel bekendstaat als Rugby Football. einde uitleg wiki

De avond vervolgde in en rond het casino waar Jackie en Esther een hapje hadden gegeten. (Phil en ik moesten in het stadion maar op een houtje bijten :-) )

Dus Phil en ik namen in het stadion afscheid van Joseph, de oudste zoon van Phil en verlaten ietwat gedesillusioneerd het stadion (en met ons alle Freo fans) en begonnen aan de wandeling richting de pracht en praal van het Crown hotel en het Casino. Crown hotel is een hotel voor de upperclass ($700 voor 1 nachtje).

210423_Night out_Crown Hotel_After AFL-01 Esther, your gold car is still there :-)

210423_Night out_Crown Hotel_After AFL-03

Hier volgen enkele foto's van het prachtige uitzicht by night. (Outdoor en indoor)

210423_Night out_Crown Hotel_and Casino After AFL-07210423_Night out_Crown Hotel_and Casino After AFL-04210423_Night out_Crown Hotel_and Casino After AFL-05

210423_Night out_Crown Hotel_and Casino After AFL-04

Ook deze vrijdagavond is er weer eentje die een plekje in mijn reislogger verdient, het was weer een onvergetelijk moment.

210423_Night out_Crown Hotel_After AFL-02

Morgen, zondag 23 april ga ik met Jackie naar Rottnest Island, zeg maar naar Texel, maar dan heel anders :-)

tot mijn volgende verhaal......fijn weekend allemaal

1. Egbertsmit:
    22 april 2023
    In één woord prachtig . Gr
  2. Ineke:
    22 april 2023
    weer een ervaring rijker👍👍
  3. Spencer Pattiwael van Westerloo:
    23 april 2023
    Hartelijk dank voor de uitleg over het Australian football geweld!! Ik hou het voorlopig maar bij het fietsen 🚴🏽‍♂️😎 prachtige foto’s weer en wat een ervaring daar voor jou!!!!
  4. Frank Zondag:
    26 april 2023
    Maar wel uitkijken op de fiets, heb je nieuwe 'machine' al?
  5. René:
    23 april 2023
    Frankie, je doet het goed daar. Nogmaals, hier mis je niets. Geniet er van.
  6. Frank Zondag:
    26 april 2023
    Hey Rene, ik mis juist een hoop in Nld, maar pagina 818 van TT die helpt me hier zo. Trouwens TT pag 819 ook :-)