Up North via Lancelin naar Nambung National Park .......

19 april 2023 - Jurien Bay, Western Australia, Australië

........en door naar Cervantes en zelfs naar Jurien Bay.

Enkele reis van Carine naar Jurien Bay is 206 km en dat zijn hier niet echt afstanden waar ze van onder de indruk zijn.

Jackie vertelde terloops in de auto, dat ze met haar ex een keer 1800 km naar het Noorden had gereden, ach waar hebben we het dan over vandaag.

Na een  korte pisstop in Lancelin en een take away coffee van Wendy's cafe

190423_ONDERWEG NAAR _PINNACLE DESERT_LANCELIN_00

190423_ONDERWEG NAAR _PINNACLE DESERT_LANCELIN_02

zijn we snel doorgereden naar Nambung National Park om daar de Pinnacle Desert te bezoeken. Wat een mooi schepsel van de natuur is dat zeg!

Als je in wikipedia gaat zoeken, zoek dan naar Pinnacle (Geology) maar voordat ik de plaatjes laat zien, zal ik eerst de foto's zoals zichtbaar in het museum het beschrijft plaatsen en hopelijk ook in de juiste volgorde:

From dune

190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_12to limestone

190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_13to pinnacle

190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_15en het verhaal gaat verder, temperatuurswisselingen, storm en regen zorgen ervoor dat ze telkens van vorm veranderen.

En zo zien ze eruit in 't eggie

190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_09190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_08190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_07190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_06Zo groot zijn ze190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_02NIET beklimmen Frank!!

190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_05

190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_04Deze 2 dames zag ik ook bij de Pinnacles :-)

Nog een beetje stil van het ene natuurwonder, reden we weer naar een wondertje van moeder natuur, namelijk Stromatolites , stroma wattes zei ik tegen Jackie. Stromatolites dus (Onderstaande tekst is een citaat van wikipedia):

Stromatolieten zijn een vorm van afzettingsgesteente dat vaak sterk gelaagd is en veel kalk bevat. Het ontstaat doordat cyanobacteriën het sediment invangen en vasthouden. Deze vormen vervolgens laag op laag op een wijze die vergelijkbaar is met de wijze waarop koraalriffen ontstaan.

Stromatolieten bestaan uit verschillende soorten bacteriën. De buitenste lagen bacteriën zijn soorten die aan fotosynthese doen. Deze bevatten chlorofyl die door licht en koolstofdioxide energie produceren met zuurstof als bijproduct. Onder de eerste lagen bacteriën vermindert de hoeveelheid zuurstof. De binnenste lagen bacteriën zijn niet in staat licht om te zetten in energie en worden vergiftigd door zuurstof. Er dringt echter genoeg organisch materiaal en energie door vanuit de buitenste lagen bacteriën om de hele gemeenschap van energie te voorzien. Einde citaat

Deze stromatolites zijn te vinden in Cervantes bij Lake Thetis alwaar ze een mooie boardwalk hebben gemaakt om ook dit natuurschepsel van een veilige afstand te bewonderen.

190423_LAKE THETIS_CERVANTES_STROMATOLITES_04190423_LAKE THETIS_CERVANTES_STROMATOLITES_02190423_LAKE THETIS_CERVANTES_STROMATOLITES_01190423_LAKE THETIS_CERVANTES_STROMATOLITES_03

Ook zijn er rond dit meertje prachtige vogelsoorten te bewonderen.

190423_LAKE THETIS_CERVANTES_STROMATOLITES_05

Na dit mooie natuurschoon te hebben bewonderd zijn naar Cervantes gereden voor een lunch bij Cervantes Bar and Bistro.

Een klein stukje Noordelijker nog, ongeveer 15 minuten ligt de plaats Jurien Bay en daar heeft Jackie van 2003 - 2005 gewoond. We bekeken even het huis waar ze heeft gewoond en Jackie en Ineke verbaasden zich ook over de vele veranderingen die daar hadden plaatsgevonden.  Jurien Bay is vrij toeristisch, maar ook het grote verschil tussen arm en rijk is daar goed zichtbaar. Ook de temperatuur in het Noorden is iets beter, want het is er toch zeker 2 tot 3 graden warmer dan in Perth. (Toen wij er waren vanmiddag was het 28 graden)

Eerst hebben Jackie en ik even over de pier gelopen en ons vergaapt aan de kapitale huizen aan de kust.

190423_JETTY_JURIEN BAY_00Pier in Jurien Bay

190423_JETTY_JURIEN BAY_01Strandje Jurien Bay gezien vanaf de pier.

190423_JURIEN BAY_03190423_MARINA_JURIEN BAY_04190423_MARINA_JURIEN BAY_02Haventje in Jurien Bay

Na het bezoek aan Jurien Bay zijn we weer gestart met de terugreis, een kleine 3 uur, waarbij het na 1700 extra goed opletten was op de kangaroo's. De kangaroo's staan overdag op de velden te eten of liggen er te slapen, maar tegen het invallen van de duisternis (het is hier om 18.00 pikkedonker) dan gaan de kangaroo's verplaatsen en dat doen ze ook langs de snelwegen. Wij hebben er zeker 20 gespot, maar gelukkig geen een voor de auto gehad.

Afijn, vanmorgen om 09.00 vertrokken en vanavond om 18.30 waren we weer thuis. Het is nu dan ook 23.00 hier en mijn oogjes worden al behoorlijk klein. Dus ik ga lekker slapen, morgen ga ik alleen op de mtb weg en ga een stuk van de kustlijn naar het Noorden fietsen. Welterusten en tot de volgende!

190423_NAMBUNG NATIONAL PARK_PINNACLE DESERT_menhir ASTERIX EN OBELIX_20De menhir van Obelix en Asterix zien er toch anders uit.

1. Egbertsmit:
    Weer prachtige foto's Frank en mooie natuurverschijnselen. Gr
  2. Frank Zondag:
    21 april 2023
    Ep, het is werkelijk prachtig, wat een moois hier in dit land
  3. Ineke:
    19 april 2023
    Wat weer een mooi verslag en prachtige foto's en wat een bijzondere en interessant natuurverschijnsel geniet ervan Frank
  4. Frank Zondag:
    21 april 2023
    Ineke, het is echt heel bijzonder wat ik hier allemaal zie en meemaak, fantastisch
  5. Spencer Pattiwael van Westerloo:
    19 april 2023
    Een mooie inkijk in de natuur en bezienswaardigheden!!!! ☀️
  6. Frank Zondag:
    21 april 2023
    Hey maatje, jazeker, de natuur is hier prachtig. Groetjes
  7. Janna:
    19 april 2023
    Prachtig ik krijg helemaal zin om naar Australië te gaan op vakantie groetjes Janna
  8. Frank Zondag:
    21 april 2023
    Dat snap ik Janna, jammer dat je er met jullie cruise zo weinig van hebben gezien.
  9. Janna:
    21 april 2023
    Vind ik ook misschien gaan wij het toch nog een keer beleven gaan wij een tussen landing maken 2 dagen en dan verder naar Australië groetjes
  10. Frank Zondag:
    22 april 2023
    Oh, maar dat is een mooi vooruitzicht Janna. Maar voorlopig zit het er voor mij al weer bijna op :-( . Dit is mijn laatste weekend in Perth (Carine), maar daarna nog wel 3 dagen in Singapore, daar kijk ik ook wel naar uit. En daarna weer naar Heleen en daar kijk ik ook heel erg naar uit. Ik heb al gezegd tegen Heleen, bereid je maar voor op een lange reis, want ik wil in het jaar dat ik 65 wordt graag met Heleen naar Australie!
    groeten Frank
  11. René:
    21 april 2023
    Frank, blijf genieten van je tijd daar. Hier mis je niets 😀
  12. Frank Zondag:
    22 april 2023
    Hey ouwe, wat bedoel je precies :-) ? Voor het kampioenschap ben ik op tijd terug Rene