18 april, another day out with Esther .......to Freo

18 april 2023 - Fremantle, Australië

Fremantle (door haar inwoners liefdevol "Freo" genoemd) is een havenstad in Australië, aan de monding van de Swan River.

De plaats maakt deel uit van de stadsagglomeratie Perth.

Fremantle is de grootste algemene haven van West-Australië. Per jaar wordt ruim 30 miljoen ton lading overgeslagen en meer dan 2.000 schepen bezoeken de haven. De haven bestaat uit twee onderdelen, dicht bij Fremantle ligt de Inner Harbour die nu vooral van belang is voor het containertransport, maar hier worden ook voertuigen ontvangen en er is een passagiersterminal voor bezoekende cruiseschepen. De Inner Harbour werd op 4 mei 1897 officieel geopend met een bezoek van de SS Sultan. De Outer Harbour ligt 22 kilometer zuidelijker bij Kwinana. Hier worden vooral natte en droge bulkgoederen overgeslagen, zoals graan, aardolie en olieproducten en steenkool. Van de totale lading die de havens van Fremantle verwerken, gaat ongeveer twee derde via de Outer Harbour.

Fremantle is ook de plek waar Ronald Belford Scott begraven is. Bon Scott was de zanger en voorman (1974-1980) van de Australische hardrockband AC/DC.

180423_BON SCOTT_ACDC_01

Als eerste bezochten Esther en ik:

Fremantle Prison: Deze gevangenis werd gebouwd tussen 1851 en 1859. Het complex beslaat nu een oppervlakte van circa 6 hectare, maar is sinds november 1991 niet meer als gevangenis in gebruik. Veel van de gebouwen zijn gerenoveerd en hebben een andere bestemming gekregen. In 2010 is deze gevangenis, met 10 andere vergelijkbare objecten, opgenomen in de UNESCO Werelderfgoedlijst.

180423_FREMANTLE_FREMANTLE PRISON_01180423_FREMANTLE_FREMANTLE PRISON_00180423_FREMANTLE_FREMANTLE PRISON_04180423_FREMANTLE_FREMANTLE PRISON_05180423_FREMANTLE_FREMANTLE PRISON_12180423_FREMANTLE_FREMANTLE PRISON_06180423_FREMANTLE_FREMANTLE PRISON_07180423_FREMANTLE_FREMANTLE PRISON_08

180423_FREMANTLE_FREMANTLE PRISON_13

Om te kunnen genieten van een drankje en een kleine lunch zijn we naar 'Little Creatures Brewing' gegaan, waar we een leuk plekje aan het water vonden.

180423_FREMANTLE_HAVENTJE_01180423_FREMANTLE_HAVENTJE_03180423_FREMANTLE_HAVENTJE_02

Hier konden Esther en ik nagenieten van de gevangenisverhalen van onze enthousiaste gids Debbie. Onze tocht vervolgden we via het:

Scheepswrakkenmuseum in Fremantle ('Commissariat Building')

Het scheepswrakkenmuseum is gelegen in' Cliff Street' in Fremantle en huist in de gerenoveerde 'Commissariat Building' uit de jaren 1850. Het biedt onderdak aan honderden overblijfselen van voor de kust van West-Australië vergane schepen.

De gerestaureerde scheepsromp van het in 1629 vergane Nederlandse VOC-schip Batavia kan er worden bezichtigd.

180423_FREMANTLE_SHIPWRECK MUSEUM_03180423_FREMANTLE_SHIPWRECK MUSEUM_04180423_FREMANTLE_SHIPWRECK MUSEUM_01180423_FREMANTLE_SHIPWRECK MUSEUM_02

Van het in 1872 gezonken stoomschip Xantho staat het motorblok in het museum. Men kan er voorwerpen uit de vergane Nederlandse schepen Zuytdorp, Zeewijk en Vergulde Draeck bekijken.

Ook hingen er NLD stadswapens boven in het museum en uiteraard eentje daarvan moest worden vastgelegd.

180423_FREMANTLE_SHIPWRECK MUSEUM_05.....de stad van Feyenoord

Round House: Dit was het eerste permanente gebouw van de kolonie aan de rivier de Swan. Met de bouw werd in 1830 gestart en een jaar later was het klaar. De strategische locatie en de dikke muren boden bescherming tegen mogelijke aanvallers. Tot 1886 is het ook gebruikt als gevangenis, maar die rol werd overgenomen door de Fremantle Prison. Het werd verder gebruikt door de lokale politie tot het gebouw in 1936 een beschermde status kreeg. Het is opengesteld voor het publiek.

180423_FREMANTLE_ROUND HOUSE_00

180423_FREMANTLE_ROUND HOUSE_01

Na alle bezoekjes wilde Esther mij meenemen naar een top-terras oftewel het dak-terras van 'The National Hotel' waar wij ons dagje Fremantle afsloten met een lichte lunch en een klein drankje.

180423_FREMANTLE_THE NATIONAL HOTEL_ROOFTOP TERRAS_02180423_FREMANTLE_THE NATIONAL HOTEL_ROOFTOP TERRAS_01

180423_FREMANTLE_THE NATIONAL HOTEL_ROOFTOP TERRAS_00

Tot zover, het was weer een schitterende dag.

Morgen ga ik met Jackie, oom Rob en tante Ineke naar Nambung National Park, naar The Pinnacle Desert.

Wat pinnacles zijn, google dat maar even of wacht tot morgen op mijn foto's en uitleg...........

see-you-peace-out-cat

1. Egbertsmit:
    18 april 2023
    Ja wat een historie ,ik heb even gegoogled maar wat je morgen te wachten staat is ook niet mis .Gr
  2. Ineke:
    18 april 2023
    mooie ervaring wat leuk om dit allemaal te zien
  3. Janna:
    19 april 2023